Vårfåglar 20 april 2024

20 deltagare samlades vid brandstationen i Jättendal denna kyliga lördagsmorgon för föreningens årliga vårfågel-exkursion. Efter fördelning i så få bilar som möjligt gick ”karavanen” i väg med första stopp vid Jättendals kyrka där bland annat gäss och spovar kunde studeras på avstånd. Nästa anhalt blev Håckstabadet med sina mängder av måsar som rastade i väntan på öppet vatten i sjöarna där de häckar. En sädesärla visade upp sig fint på iskanten, Jättendalssjön var fortfarande till större delen isbelagd. Vidare gick färden till Mellanfjärden där svarthakedoppingarna hade anlänt och en skogssnäppa flög över oss. Det bistra april-vädret gjorde oss fikasugna så nästa stopp blev Morsvikens strand i Hårte där vi äntligen kunde få både lä och sol i trevlig kombination. Fikat avnjöts runt uppgjord eld och några grillade sina korvar medan ejdrarna guppade i vågorna ute på havet. Några större korsnäbbar bjöd på uppvisning bland stenar precis i strandkanten och en minst sagt upphetsad talltita svarade på aktivitetsledarens provokation med ”playback” av talltitesång i högtalare. Rundturen avslutades i Hårtefjärden på norra sidan där ett par strandskator rotade runt på stranden och en tornfalk ryttlade på avstånd. Totalt lyckades vi trots allt se 41 arter, och då kom ändå inte t ex talgoxe och blåmes med på listan.

/Johan Myhrer

Artlista Vårfåglar 2024